Share on Facebook
Share on Twitter
email
  • facebook
  • twitter
  • email

Overgangsalderen

Menstruasjonen opphører når en kvinne er mellom 40 og 55 år og ikke har flere egg som kan modnes. Kroppens produksjon av østrogen avtar gradvis før siste menstruasjon, og kvinnen kommer i overgangsalderen (klimakteriet, menopausen).

De fleste kvinner opplever større eller mindre besvær i form av hetetokter, nattesvette, tørre slimhinner, utmattelse samt psykiske plager som depresjoner, angst, nervøs uro og søvnløshet. Mange kvinner går litt opp i vekt i denne tiden, men dette kan ha en positiv effekt fordi fettvevet bidrar til en fortsatt produksjon av kvinnelige kjønnshormoner.

Mosjon, nok søvn og hvile, frisk luft og sunnest mulig kosthold med mye frukt og grønnsaker, nøtter, frø og fisk kan bidra til å holde plagene i sjakk. Rikelig rent vann mellom måltidene er bra. Grønn eller hvit te og urteteer er mye bedre for kroppen enn kaffe og sort te. Fet mat, sen middag, alkohol eller søtsaker om kvelden kan forsterke nattesvette, angst og søvnløshet.

Fordi skjelettet taper mer kalk etter klimakteriet (som følge av lavere østrogennivå) anbefales det å forebygge beinskjørhet med et kosttilskudd som inneholder både kalsium, magnesium, bor, sink og mangan som alle trengs for å bygge et sterkt skjelett. Disse mineralene finnes i flere gode multivitamin- og mineraltilskudd. I tillegg anbefales tilskudd av fiskeolje, vitamin C og Q10. For de som drikker lite melk eller har tendens til, stive muskler, kramper og urolige ben er det lurt å ta et kombinert kalsium- og magnesiumtilskudd i tillegg. (Forholdet mellom kalsium og magnesium skal være 2 : 1.)

Styrketrening bidrar til å styrke skjelettet og vedlikeholde muskelmassen, i tillegg til at muskel- og leddsmerter kan forebygges. Raske turer i frisk luft og dagslys hjelper kroppen til å kvitte seg med noe av syreoverskuddet, øker sirkulasjonen og har en positiv virkning via øynene på hjernen og humøret. Særlig m vinteren er dagslys viktig for en god døgnrytme og dermed en sunn hormonbalanse. Om en kvinne ikke har trent før klimakteriet bør hun i alle fall begynne da!

I overgangsalderen er det gunstig med et kosthold rikt på fytoøstrogener, f. eks. fra fermentert soya (tofu, miso), nøtter, frø og alfalfaspirer. Fytoøstrogener framstilt av soyabønner (tofu) kan øke beintettheten hos kvinner etter klimakteriet og lette klimakterieplager uten å påvirke nivået av kjønnshormoner. Planteøstrogener har ikke de negative bivirkningene som syntetiske østrogentilskudd har, men soyainntaket bør likevel begrenses.

Noen leger mener at kvinner som har hatt, eller er i risikogruppen for, hormonsensitiv brystkreft bør unngå soyaprodukter. Andre mener at tofu og soya derimot beskytter mot brystkreft, slik asiatiske studier tyder på. Dette er ikke tilstrekkelig dokumentert til å gi klare råd til vestlige kvinner som har hatt et  kosthold med lite soya.

Egenpleie ved klimakterieplager: Overgangsalderen er en uunngåelig del av en kvinnes liv. Mange synes det er galt å sykeliggjøre en stor gruppe friske kvinner som gjennomgår en naturlig prosess. Fremfor å be legen om hormontilskudd ønsker kvinnene heller å forebygge og lindre eventuelle plager gjennom en sunn livsstil og egenbehandling med naturmidler. Et preparat basert på tofu har lindret klimakterieplager for mange kvinner. Det finnes også preparater av rødkløver (Trifolium pratense) og humle. OBS! Man bør være forsiktig med utstrakt bruk av humle fordi den hos enkelte kan starte menstruasjonen igjen.

I Tyskland har et reseptfritt preparat av klaseormedrue (Cimicifuga racemosa, Black Cohosh) vært brukt i mer enn 50 år for å lindre klimakterieplager. Roten av klaseormedrue ble brukt av amerikanske indianere mot en rekke kvinneplager. Det finnes flere kliniske tester som dokumenterer at preparatet er trygt i bruk, har god effekt og få bivirkninger. Drogen har effekt på både fysiske og følelsesmessige symptomer som hetetokter, nattesvette, humørsvingninger, irritabilitet og sporadisk søvnløshet. En studie viste at et preparat av klaseormedrue hadde like god effekt som østrogentilskudd på klimakterieplager. Studien indikerte at klaseormedrue har SERM (selective estrogen receptor modulator) aktivitet som påvirker hypothalamus, vekst av beinvevet og tykkelsen av slimhinnen i vagina. I motsetning til østrogen hadde klaseormedrue derimot ingen innvirkning på tykkelsen av livmorslimhinnen (endometriet). I 2004 var preparater av klaseormedrue på 8. plass over de mest solgte urtepreparatene i USA. Preparater av klaseormedrue er definert som legemidler i Norge, men kan fås som naturlegemiddel.

Te og kroppsvask med salvie (Salvia officinalis)  virker uttørrende dersom man svetter mye, og ved hetetokter virker alle bitterurter (f. eks. kvann) lett avkjølende samtidig som de styrker en god fordøyelse. Kvinner i klimakteriet kan dessuten ha nytte av hormonregulerende urter som kinesisk kvann (Dong Quai), ryllik og adaptogener som Schizandra, Russisk rot eller rosenrot. Te av marikåpe virker direkte på livmoren. Fordi binyrene fortsetter å produsere små mengder kjønnshormoner også etter klimakteriet er det viktig å stimulere dem med lakrisrot og sørge for at ikke stress og søvnmangel tretter dem ut. Mer spesifikke plager som tørre slimhinner i skjeden kan behandles med spesielle kremer og stikkpiller. Tilskudd av melkesyrebakterier bidrar til å opprettholde en sunn bakterieflora i tarmen og skjeden. Fordi slimhinnene blir tynnere i klimakteriet får mange kvinner lettere urinveisplager. Slike plager kan forebygges med tranebærsaft, rød solhatt og te av gullris. Urtete av brennesle, kamille, kjerringrokk* og løvetannblader er også gunstig. Hodepine og migrene kan forebygges med et matrempreparat og ingefær og gurkmeie i kosten.
* Kjerringrokk skal koke ½ - 3 timer for å få ut silika, som er det mest aktive stoffet.


Stress, nervøs uro, depresjon og søvnproblemer
: Psykiske plager kan også oppstå i klimakteriet. Det er viktig å være i aktivitet, ha et sosialt liv, få daglig mosjon og være ute i lys og luft. Adaptogener som Schisandra, russisk rot og rosenrot beskytter mot stress, øker prestasjonsevnen og virker generelt styrkende og regulerende. OBS! Noen få kvinner får tilbake menstruasjonen etter å ha brukt rosenrot. Adaptogener er urter som virker generelt styrkende, øker fysisk og psykisk tilpasningsevne og skal være uten bivirkninger. De har best effekt når de brukes over lenge tid (minst 3 måneder). Panax ginseng  (asiatisk ginseng) er en delvis adaptogen urt som kan virke både energigivende og beroligende og har en styrkende effekt på hjertet. Hos enkelte kan den imidlertid øke nervøs uro og blødningstendens. I motsetning til de andre, fullverdige adaptogenene skal ginseng bare brukes i maksimalt 6 uker før man tar minst 4 ukers pause. Ginseng er først og fremst en mannlig urt, men kan brukes av kvinner etter klimakteriet.

Prikkperikum eller johannesurt (Hypericum perforatum) kan brukes mot nervøs uro, nedstemthet og lette depresjoner, og beskytter samtidig mot virusinfeksjoner. Den har en liknende effekt som lykkepiller idet den øker kroppens nivå av velværestoffet seratonin, men den har ikke de negative bivirkningene lykkepillene har. Prikkperikum skal imidlertid ikke kombineres med legemidler, da den kan svekke eller forsterke medisinenes effekt. Prikkperikum kan bare kjøpes på apotek som naturlegemiddel/plantebasert legemiddel.

Søvn: Kvinner som bor sammen med eldre menn blir ofte forstyrret om natten p.g.a. mannens problemer med vannlatingen som følge av forstørret prostata. En øyenmaske (som folk ofte bruker på lange reiser), sov i ro i ørene eller separate soverom kan være en løsning. Legen kan dessuten skrive ut reseptfritak på søvnhormonet melatonin som gjør det lettere å falle i søvn igjen, og som ikke virker så sløvende som sovemidler. OBS! Melatonin 3 mg, ikke Cirkadin 1 mg som har en helt annen virkning og er ubrukelig til dette formålet.

Kamille (Matricaria recutita) og lind (Tilia) er beroligende urter som kan inntas som te eller has i badevannet. Legevendelrot (Valeriana) og sitronmelisse er beroligende og kan brukes mot søvnproblemer. En kombinasjon av de to urtene finnes som naturlegemiddel.  Valeriana virker dessuten lett senkende på blodtrykket. OBS! Sitronmelisse bør ikke brukes ved lavt stoffskifte.

De rådene som er nevnt her kan også brukes ved kronisk tretthet, utmattelse og utbrenthet. Da anbefales også et B-kompleks, ekstra B6, magnesium og Q 10.

    Artikler

  • Hormontilskudd og sykdomsrisiko


    I Norge har legene hatt en lav terskel for å skrive ut hormontilskudd (syntetisk østrogen) til kvinner i overgangsalderen.


    Les mer