Share on Facebook
Share on Twitter
email
  • facebook
  • twitter
  • email

Mørkhudete/tildekkede

Solskinnsvitaminet; Den viktigste kilden til D-vitamin de aller fleste steder i verden er sollys som treffer huden. n.

Da dannes det D-vitamin fra kolesterol i huden. Vitaminet må deretter aktiveres av leveren og nyrene for å bli biologisk aktivt. D-vitamin er nødvendig for at kalsium skal bygges inn i skjelettet, og vitaminet har dermed en hormonell virkning i kroppe

D-vitamin er viktig for en rekke av kroppens funksjoner, fra å ”åpne” luftveiene hos nyfødte til et velfungerende immunsystem og beskyttelse mot kronisk sykdom. Mangel på D-vitamin kan føre til engelsk syke (rakitt) der knoklene blir myke, og beinskjørhet (osteoporose) som øker risikoen for bruddskader.

Matvarer inneholder generelt lite D-vitamin, men en viss mengde finnes i tran og fet fisk som laks, makrell og sardiner. Eggeplomme, særlig i økologiske egg, inneholder også litt D-vitamin. Enkelte matvarer er beriket med D-vitamin, men de menneskene som lettest får mangel på vitaminet inntar neppe store mengder av margarin og ekstra lett melk.

Mennesker som trenger ekstra tilskudd av D-vitamin:
I Norge som ligger på høye breddegrader med korte somre trenger vi tilskudd av D-vitamin i den perioden vi ikke danner D-vitamin i huden. Det vil si i perioden september til mai/juni i Sør-Norge og enda lenger i Nord-Norge. Eldre mennesker, små barn og andre grupper trenger tilskudd året rundt.

Syke mennesker, eldre og uføre som sjelden er ute i solen selv om sommeren trenger D-vitamintilskudd året rundt. Selv eldre som er ute i solen kan ha nytte av tilskudd, da evnen til å produsere D-vitamin i huden svekkes med alderen.

Mennesker med mørk hud er tilpasset regioner med mye og sterkt sollys hele året, og de er spesielt utsatt for D-vitaminmangel. Mørk hud beskytter mot at solstrålene skal trenge inn i huden, og derfor skal det mye mer sollys til for å danne tilstrekkelig D-vitamin selv i en vanlig norsk sommer. Innvandrere som tildekker hele kroppen året rundt, og som ofte er mye inne, er spesielt utsatt for mangler og kan derfor lett utvikle beinskjørhet. Det er dessuten mødrene som tar ansvar for barna, og det er derfor meget viktig at disse kvinnene får opplysninger om hvor viktig det er med D-vitamintilskudd, slik at de både kan ta det selv og gi det til sine barn. D-vitamintilskudd finnes i form av tran, dråper og tabletter.

Norske myndigheters anbefaler et døgninntak på 10 mcg for eldre kvinner og 7,5 mcg for andre voksne, men internasjonal forskning de siste årene har vise at dosene er for lave til å forebygge beinskjørhet og annen kronisk sykdom. Mange land har oppjustert sine døgndoser til 800 IE (internasjonale enheter) tilsvarende 20 mcg eller mer, som regnes for trygge doser.
EFSA (European Food Safety Authority) har godkjent den vitenskapelige dokumentasjonen på kalsium og D-vitamins forebyggende effekt på osteoporose og tap av beinvev. De anbefaler en døgndose på minst 1200 mg kalsium og 800 I.U. (tilsvarende 20 mcg) D-vitamin.

    Artikler

  • Dannelsen av D-vitamin i huden


    De fleste mennesker i verden er avhengig av soleksponering av huden for å få tilstrekkelig D-vitamin.


    Les mer
  • D-vitaminbehov og anbefalt døgndose


    Det er nylig dokumentert at mer enn halvparten av den europeiske befolkningen har et for lavt D-vitaminnivå til å forebygge kronisk sykdom.


    Les mer