Share on Facebook
Share on Twitter
email
  • facebook
  • twitter
  • email

Graviditet og amming

Tidlig i graviditeten er fosteret spesielt utsatt for skader fordi det da dannes anlegg til alle kroppens organer og lemmer. Et sunt kosthold med rikelig vitaminer, mineraler, essensielle fettsyrer og antioksidanter er meget viktig.

Gravide behøver ikke å ”spise for to” og dermed legge på seg mer enn nødvendig. Et sunt, fiberrikt kosthold med mye fullkorn, grønnsaker, litt fisk og frisk frukt vil tilføre både vitaminer, mineraler, proteiner og sikre en god fordøyelse. Rikelig rent vann er viktig for å fjerne avfallsstoffer og fremme en god fordøyelse, som ofte kan bli treg under graviditeten. Marine fettsyrer, enten i form av fisk, tran eller omega 3-tilskudd, er nødvendig for at fosterets hjerne skal utvikle seg normalt. (Vegetabilsk omega 3-olje er ikke tilstrekkelig her.) Noe større doser av enkelte vitaminer enn vanlig dekkes med et multivitaminpreparat daglig. Gravide anbefales et godt, bredspektret vitamin- og mineraltilskudd og omega 3-fettsyrer. I tillegg kan de styrke immunsystemet med melkesyrebakterier og ekstra vitamin C.  

OBS! Gravide bør være forsiktige med tilskudd av jern og fettløselige vitaminer og ikke ta mer enn anbefalt dose dersom det ikke er uttrykkelig anbefalt av lege.

Folat (folsyre): Legene anbefaler alle gravide og kvinner som ønsker å bli gravide å ta tilskudd av 400 mikrogram (mcg) folat daglig for å forebygge nevralrørdefekter som ryggmargsbrokk hos fosteret. Alle kvinner i fertil alder burde ta tilskudd, for nevralrøret lukker seg allerede på graviditetens 30. dag, og det er ikke alle som oppdager graviditeten med en gang etter befruktningen. Det finnes bredspektrede vitamin- og mineraltilskudd med døgndoser på 200 mcg folat. Et slikt tilskudd kan med fordel brukes av alle kvinner i fertil alder. Gravide anbefales i tillegg et separat tilskudd på 200 mcg i de tre første månedene av graviditeten.

Jern: Gravide skal ikke ta jerntilskudd uten at det er anbefalt av lege/jordmor etter å ha målt hemoglobinstatus under svangerskapskontrollene. Hvis tilskudd anbefales bør gravide unngå billige jerntilskudd i form av ikke-hemjern som gir svart avføring og treg mage/forstoppelse. Det kan øke risikoen for å pådra seg smertefulle hemoroider under svangerskapet. Det finnes jerntilskudd med hemjern som tas lettere opp i kroppen og ikke gir de samme bivirkningene, og gode multipreparater kan fås med eller uten jern. I tillegg finnes planteekstrakter med lettopptakelig jern som ikke gir treg mage, og som dessuten inneholder en rekke andre helsefremmende stoffer.

Unngå eller begrens: Det anbefales sterkt at gravide unngår alkohol og tobakk, kunstige søtningsstoffer og fisk som kan inneholde kvikksølv eller miljøgifter som dioksiner. Det er vist at nikotinplaster og –tyggegummi under graviditeten har ført til misdannelser på fosteret, spesielt på fingre og tær, men også på armer og bein. Høyt inntak av sjokolade har også gitt fosterskader på grunn av tungmetallinnholdet, som lett overskrider toksisk dose hos et lite foster. Gravide bør unngå alle typer medikamenter (også reseptfrie) med mindre det eksplisitt er anbefalt av behandlende lege. Gravide kvinner skal ikke faste eller slanke seg, ta vanndrivende terapi eller utrensningskurer.

Gravide bør ikke drikke upasteurisert melk eller spise ost og andre matvarer framstilt av slik melk fordi de kan inneholde listeria-bakterien som kan føre til fosterdød. Skadelige bakterier kan også finnes i avføringen fra katter.

Gravide bør unngå inntaket av kaffe og sort te, eller i alle fall begrense til et par kopper daglig. Mye kaffe kan føre til spontanabort, særlig i 1. trimester. Grønn og hvit te inneholder katekiner med veksthemmende effekt på cellekulturer i laboratoriet, og forskerne vet ennå ikke hvordan disse stoffene kan påvirke fosteret. Inntil man vet mer om katekinenes virkning på fosterutviklingen bør man unngå, eller være forsiktig med, inntak av grønn og hvit te.

OBS! Mange urter som brukes i urteteblandinger (f. eks. bringebærblader, Rubus idaeus) stimulerer livmoren og kan øke faren for spontanabort. Som en generell regel er det best for gravide å holde seg unna alle typer urter, teer og kryddere unntatt små mengder i maten en gang iblant. Dette gjelder spesielt de som har spontanabortert før eller på annen måte tilhører risikogruppen. Svært mange planter kan (muligens) påvirke muskeltonus i livmoren, fremme menstruasjonen og dermed være (teoretisk) abortfremmende. (Se egen artikkel.)

Treg mage: I tillegg til fiberrik kost og rikelig vann kan et tilskudd av melkesyrebakterier være bra, både for fordøyelsen og for fosteret. I en finsk studie ble gravide kvinner i allergibelastede familier gitt melkesyrebakterier under svangerskapet, og dette resulterte i mindre forekomst av allergi hos barna.

Kvalme og oppkast: Mange gravide plages av svangerskapskvalme, særlig i første trimester (de første 3 månedene av graviditeten). Ingefær står på listen over planter som er kontraindikert ved graviditet, men det er i de siste årene gjort flere studier som viser at ingefær har effekt mot svangerskapskvalme og er trygg i bruk. Ingefærte i maten eller i form av avkok av et par skiver frisk rot kan hjelpe mot kvalme og anses trygt. Høye doser ingefær, tabletter eller konsentrater anbefales derimot ikke. Fortynnede urteteer av rooibos, lakrisrot, lind, kamille og peppermynte er beroligende, søvnfremmende midler og kan lindre magesmerter. Lakrisrot, kamille og peppermynte står også på listen over kontraindikerte planter under graviditet, og må eventuelt brukes med varsomhet og ikke i større mengder. (Ved refluks anbefales ikke peppermynte.)

Refluks (sure oppstøt) er vanlig i siste delen av graviditeten når fosteret presser på magesekken. Det er viktig å spise små, hyppige måltider med lettfordøyelig kost. Mange får refluks av matvarer som sjokolade og nøtter, og det lønner seg derfor å unngå disse.
Peppermynte kan virke avslappende på lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret, og kan derfor forsterke refluksproblemer.

Leggkramper: Muskelkramper eller urolige ben forekommer ofte i siste del av svangerskapet. Det kan da være gunstig med et tilskudd av magnesium og B6 sammen med et daglig multivitaminpreparat som også inneholder alle B-vitaminene.

Ut over dette anbefales ingen andre kosttilskudd til gravide uten at det er forordnet av lege eller en kompetent terapeut i samråd med behandlende lege.

Amming: Mange av de samme rådene som gjelder gravide gjelder også ved amming, i og med at mange stoffer kan passere fra morens blod til morsmelken. De fleste urter og urteteer i små mengder i maten regnes imidlertid som trygge, bortsett fra salviete som hemmer melkeproduksjonen. Bukkehornsfrø fremmer derimot produksjonen av morsmelk.
Husk at koffein og stimulanser kan skade barnets søvn og døgnrytme.

Egen artikkel, Planter gravide bør unngå

    Artikler

  • Urter som ikke bør brukes under graviditet


    Disse plantene bør unngås av gravide, ammende og små barn 0-3 år. Plantene eller plantedelene må ikke brukes terapeutisk som te, uttrekk, tabletter eller konsentrat. Små mengder som krydder i maten av og til går an, men vis forsiktighet.


    Les mer