Share on Facebook
Share on Twitter
email
  • facebook
  • twitter
  • email

Mage / tarm inkl. lever/galle

Hver femte nordmann lider av kronisk mage- og tarmbesvær.

Urolig tarm, smerter i buken samt vekselvis diaré og forstoppelse er vanlige symptomer på det som benevnes irritabel tarm (irritable bowel syndrome). Dersom man tygger maten for dårlig, spiser usunn mat eller inntar mye alkohol kan det utvikles magekatarr. Noen får magesmerter eller kvalme etter måltidene, andre har sure oppstøt og noen er plaget av tarmgasser. Mennesker som lider av en uoppdaget matintoleranse vil ofte ha hyppige plager i mage og tarm.

Det er viktig å skille ubehag i mage-tarm fra sykdom som magesår, som kan gi lignende symptomer. Det er nå kjent at bakterien Heliobacter pylori forårsaker magesår, som behandles med antibiotika. Ved blod og slim i avføringen skal lege konsulteres for å utelukke alvorlig sykdom som f. eks. tarmkreft. Hvis legen konstaterer at besværet er funksjonelt, dvs. ikke har noen organisk årsak, bør man etablere en livsstil som reduserer problemene. Et daglig kosthold med tilstrekkelig fiber, vann og frukt er positivt for fordøyelen. Også tilstrekkelig søvn og hvile, senking av stressnivået og daglig mosjon er også meget viktig for fordøyelsen. Styrkeøvelser for mage og rygg gir en sterk muskulatur som fremmer både en sunn mage-tarmfunksjon og en god kroppsholdning.

Regelmessige måltider og toalettvaner er også meget viktig for en god fordøyelse. Det er bedre å spise små, hyppige måltider enn få og store. Tre hovedmåltider og to-tre mellommåltider i form av yoghurt, nøtter eller frukt er gunstig og sikrer dessuten et jevnt blodsukkernivå slik at man ikke føler seg trett, slapp og sulten. Spis en god og næringsrik frokost, unngå hurtigmat og måltider sent på kvelden. Drikk rikelig væske, minst 1 ½ liter vann eller urtete daglig. Kaffe og alkohol øker væskebehovet da de tørker ut kroppen. Drikk gjerne grønn te, Rooibos og urteteer i stedet for kaffe.

Fiber fra grønnsaker, belgfrukter, helkorn og frukt øker tarmbevegelsene (peristaltikken) og fremmer fordøyelsen. I tillegg kan fiber bidra til å stabilisere blodsukkeret, senke kolesterolet og skille ut giftstoffer med avføringen. Bløtlagte linfrø, chiafrø og loppefrøskall utrørt i vann danner gelèstoffer som fremmer tarmfunksjonen både ved at de øker tarmvolumet, mykgjør tarminnholdet og ”smører” tarmen.

Matintoleranser og dårlig tarmfunksjon kan føre til dårlig næringsopptak og plager som allergi, eksem og andre hudlidelser. Det gjelder å unngå matvarer man ikke tåler (som oftest melk og melkeprodukter samt glutenholdig korn) og styrke tarmens slimhinne og naturlige bakterieflora. Tilskudd av melkesyre-bakterier, vitamin A og C samt sink er viktige i denne sammenheng, samt B-vitaminene ved hudproblemer. Te av lakrisrot lindrer og heler tarmslimhinnen og motvirker betennelser. Den drenerer imidlertid kroppen for kalium, så det anbefales å spise bananer som både tilfører kalium og ”smører” tarmen.   
Et glass Biola daglig gir dessuten tilførsel av melkesyrebakterier som fremmer en god tarmflora. Mange mennesker som ikke tåler vanlig melk kan likevel tåle Biola og andre syrnede melkeprodukter.

Bitterstoffer i grønnsaker og urter øker utskillingen av fordøyelsesvæsker og fremmeren god fordøyelse. Det gjør også frisk ingefærrot, som kan brukes raspet i maten eller som skiver i teen. Bitterstoffer i artisjokk og løvetannrot stimulerer lever og galle. Alle typer kål og løk inneholder svovelforbindelser som stimulerer leverens utskilling av avfallsstoffer og miljøgifter. Peppermynte fremmer gallefunksjonen og motvirker tarmgasser, men anbefales ikke til dem som lider av sure oppstøt (refluks) da plagene kan forverres. Aloe vera- juice, rødalmpulver utrørt i vann og legestokkrose lindrer refluks.

I helsekosthandelen finnes det gode kombinasjonsprodukter som inneholder både naturlig kostfiber og melkesyrebakterier.