Share on Facebook
Share on Twitter
email
  • facebook
  • twitter
  • email

Immunforsvaret

Når man er sliten og stresset svekkes immunforsvaret og man pådrar seg lettere infeksjoner.

Det er viktig å være oppmerksom på at barn som har hyppige luftveisinfeksjoner og ørebetennelser kan lide av en matintoleranse. Det anbefales derfor å kutte ut meieriprodukter en tid og se om det skjer en bedring. Hvis ikke det hjelper kan man forsøke å eliminere glutenholdige kornprodukter.

Om høsten og vinteren, og spesielt etter infeksjoner, er det spesielt viktig å styrke kroppens immunforsvar. Sunn kost, lys og luft, mosjon samt nok søvn og hvile er viktig. Særlig i vinterhalvåret anbefales daglig et vitamin- og mineraltilskudd som inneholder kopper og selen. Fiskeolje i form av tran eller omega 3-kapsler, ekstra vitamin C samt hvitløk-kapsler styrker også immunforsvaret.

Ingefærte eller te/urtete med skiver av frisk ingefær fremmer blodsirkulasjonen og varmer dersom man føler seg frossen. Rød solhatt (Echinacea purpurea) styrker immunforsvaret ved å fremme fagocytosen; d.v.s. øker kroppens evne til å uskadeliggjøre inntrengende mikroorganismer. Svarthyll (Sambucus nigra) beskytter mot luftveisinfeksjoner og er svettedrivende slik at den motvirker lett feber. Også ginseng (Panax ginseng) styrker immunforsvaret. Betaglukaner, som er utvunnet fra bakegjær, virker også immunstyrkende.

Adaptogener er planter som styrker motstandskraften generelt og har evnen til å regulere prosesser ned eller opp etter kroppens behov. De er bivirkningsfri og fremmer den fysiske og psykiske prestasjonsevnen. Adaptogener skal ikke brukes ved akutt sykdom som f. eks. luftveisinfeksjoner, men kan ellers brukes forebyggende for å bygge opp motstandskraften. Rosenrot, Schisandra, Russisk rot og Astragalus er adaptogene planter, mens ginseng har delvis adaptogen virkning. Urtene finnes som enkelt- eller kombinasjonspreparater i helsekosthandelen.